Vanaf december gaan er meer treinen rijden op de lijn Amsterdam-Utrecht-Eindhoven. NS zet dan elke tien minuten een Intercity in op deze route, waar veel reizigers nu nog klagen over drukke treinen. Nadeel van de wijziging is wel dat een paar verbindingen in Noord-Holland er op achteruit gaan.
Door de komende verandering in de dienstregeling tussen Amsterdam en Eindhoven hoeven treinpassagiers volgens het spoorbedrijf minder lang te wachten en hebben ze een grotere kans op een zitplaats. Ook kunnen hier meer reizigers worden vervoerd.
Dat daardoor enkele verbindingen in Noord-Holland er op achteruit gaan, komt doordat hier de tienminutendienstregeling die vanuit Amsterdam doorgaat naar Alkmaar moet aansluiten op de plaatselijke kwartiersdienstregeling, aldus NS. Het gevolg is een langere overstaptijd in Hoorn richting Alkmaar en de sprinter van Amsterdam naar Uitgeest gaat er drie minuten langer over doen.
Naar aanleiding van zorgen van het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) wil NS een miljoen euro investeren om de Noord-Hollandse nadelen te verzachten. Dit bedrag wordt gebruikt voor extra treinen. NS bespreekt dit voorstel met reizigersorganisatie Rover en de provincie Noord-Holland in het kader van het uitstippelen van de jaarlijkse nieuwe dienstregeling, die weer in december ingaat.
Rover is niet blij omdat omdat het op meerdere sprintertrajecten slechter dreigt te worden. “Wij begrijpen dat verbeteringen niet altijd mogelijk zijn zonder dat er ergens reizigers op achteruitgaan. Maar er is een grens aan het accepteren van relatief grote verslechteringen voor kleinere groepen reizigers, bij het tot stand brengen van relatief kleine verbeteringen voor een grote groep reizigers. Voor ons deze grens is bereikt”, schrijven Rover en de andere consumentenorganisaties aan NS.